Saturday, July 16, 2011

Warkah Buatmu Ibu


Kisah ini diadaptasi daripada kisah sebenar dan ianya dekat dengan jiwa ana. Semoga Allah membantunya.Ya Allah kembalikanlah penglihatannya -Amin-

Warkah BuatMu Ibu (Kisah Adaptasi)

Mak,

Maafkan diri ini kerana tidak dapat bersama-sama melihat mak semasa mak di bilik pembedahan. Namun sungguh hati ini risau dengan keadaan mak. Mak, anak mak hanya mampu kirimkan doa untuk mak, semoga mak selamat walaupun semua anak lelaki mak disisi hanya anak mak yang perempuan tidak dapat turut serta menghantar mak ke hospital. Mak, andai mata ini mampu bertukar tangan, anak mak rela untuk mendermakan kepada mak asalkan nanti mak dah tak malu dengan orang, mak dah boleh melihat dan mak mampu untuk membaca Al-Quran. Sesungguhnya kata-kata along masih tergiang-giang di telinga, bahawa anak mak ini berlagak kaya dengan hantar duit ja padahal seorang mak tiada galang gantinya. Mak, ingin sekali anak mak berterus terang bahawa memang betul anak mak pentingkan diri dengan berkeras hati untuk tidak balik dan hanya menghantar duit perbelanjaan pembedahan sebanyak separuh dan along juga separuh. Tetapi apa yang menjadi kerisauan anak mak, hanyalah wang elaun yang masih lagi bersisa selepas 2/3 digunakan untuk kos pembedahan mak, mak tahu kan anak mak masih belajar dan duit elaun satu-satunya pendapatan yang anak mak ada untuk perbelanjaan harian. Duit buku dan duit perbelanjaan di sini tidak cukup dengan baki yang bersisa sebab itu anak mak perlu berjimat cermat untuk bertahan. Perbelanjaan buku bukanlah murah, semuanya ada yang mencecah ratusan. Mak, bukan diri ini mengungkit namun itulah hakikatnya. Anak mak perlu meneruskan perjuangan untuk berjaya supaya nanti mak boleh berhias macam kawan-kawan mak yang lain. Mak, anak mak teringin sangat untuk melihat tangan mak ada gelang, leher mak ada rantai dan baju mak baju yang mahal bukan untuk berlagak tapi hati orang tau mak juga perempuan yang punya keinginan untuk bersiap (berhias). Orang tau sejak kecil, mak susah dan tak mampu untuk bersiap macam kawan-kawan mak yang lain dan bila orang dan besar baju mak dipenuhi habuk-habuk kayu apa lagi bila orang dah masuk maktab, mak sanggup bagi duit EPF mak pada orang untuk orang beli laptop. Terima Kasih mak. Sekarang nie, orang hanya mampu buat nie, anak mak hanya mampu untuk bagi separuh daripada elaun untuk kos pembedahan mak, takpe biarlah anak mak berlapar di sini demi untuk mak. Maafkan anak mak, kerana tak mampu untuk pulang ke pangkuan mak di saat mak perlukan anak mak tapi apa yang pasti anak mak nak berjaya untuk jadi kaya supaya kita tak dihina lagi supaya mak dan ayah dapat hidup dan makan sedap-sedap dan bukannya makan lauk masin. Mak, harapan orang apa yang orang usahakan berbaloi, orang rindu masakan mak, orang rindu mak dapat berjalan dengan orang pergi kenduri dan berjalan-jalan di sekitar pekan. Tapi selama orang pimpin tangan mak, orang sikitpun tak malu tapi orang sedih bila mak tak dapat nak melihat dengan jelas, orang sedih bila mak terlanggar longkang dan batu dan kaki mak sakit bila terlanggar batu tu. Mak, masa tu, nak orang nak sangat bagi mata orang kat mak biarlah orang buta asalkan mak dapat melihat. Mak,orang tak sanggup untuk tengok mak jalan dengan meraba-raba, mungkin kadang-kadang orang sentiasa bergurau bila orang pimpin tangan mak padahal masa tu anak mak tengah sembunyikan air mata. Mak, orang sedih sangat bila mak tak dapat nak melihat orang dengan jelas. Mak, orang nak peluk mak..............................orang mintak maaf sebab tak balik pada tanggal 18 Julai. Mak pernah cakap mak teringin nak tengok anak mak sama ada dah gemuk atau tak,Insyallah orang tau Allah takkan sia-siakan usaha anak mak. Allah takkan sia-siakan pengorbanan anak mak kan, walaupun kecil nilainya.

Friday, July 15, 2011

Surat Untuk Muslimin & Muslimat


Rindu Rasanya untuk menulis kembali namun ana memohon maaf kerana lama dah tak mengunjungi diari blog sendiri..hehehe, banyak perkara yang berlaku dan terasa sukarnya apabila broadband ana dah diambil..ana redha tapi apa2pun GoWireless menyelamatkan ana di hujung minggu nie..Minggu nie ana cuma postkan surat rasmi untuk semua..ana harap surat nie sampai ke destinasinya yang ditujui..


Jabatan Blog Wardatul Shauqah

Atierahfinal@yahoo.com

Malaysia.

Umat Islam

Perkampungan Islam Malaysia

Jalan Menuju Hidayah

24434

Tuan,

MEMOHON KERJASAMA UMAT ISLAM MENGHAYATI MAKNA ISLAM

Dengan merujuk kepada perkara di atas,saya memohon kerjasama kepada semua umat Islam menghayati keindahan Islam dan makna Islam dalam hidup. Perkara pertama yang perlu dihayati ialah apa itu Islam.

2. Sebagaimana yang telah diketahui, Islam menuntut agar penganutnya menegakkan syiar Islam. Oleh itu, saya menyeru agar semua umat Islam dan diri saya sendiri sentiasa menegakkan kebenaran dan memboikot apa yang perlu diboikot terutamanya ISRAEL Laknatullah!. Cara terbaik memboikot mereka adalah dengan mengamalkan sunnah Rasulullah dan mencontohi akhlak baginda.

3. Setiap syariat yang telah diperintahkan oleh Allah wajib ke atas hambaNya untuk mematuhinya. Selain itu, talian yang boleh dihubungi untuk berkomunikasi dengan Allah berkaitan dengan masalah hati untuk menghayati agama Islam adalah ’DOA’.

Kerjasama anda saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.

Sekian,

“BERKHIDMAT UNTUK AGAMA”

‘CINTAILAH AGAMA ISLAM’

Saya yang menurut perintahNya,

(Setiausaha Persatuan Menegakkan Islam)



Wednesday, February 16, 2011

Muhasabah Malam


Jiwa remaja kadangkala memberontak untuk mencari erti sebenar cinta dan kadangkala tersungkur di persimpangan jalan. Cinta nafsu memang membahagiakan manusia yang alpa tentang kewujudan Tuhan . Persoalan dalam cabang falsafah ,metafizik mengajar kita tentang kebenaran kewujudan Tuhan dan mengajar manusia berfikir setiap perkara itu punya penciptaNya. Sekian lama,diriku cuba mencari cahaya hidayah,kadangkala terasa sukar untuk mencarinya. Hidayah bukanlah sesuatu perkara yang konkrit namun abstak. Sekali kita terpaut,kita akan mula merasai kewujudan Tuhan dan sanggup melakukan apa sahaja demi mengejar cinta Allah. Fitrah manusia mencari Tuhannya dan kadangkala disaat hati mula memahami cinta Ilahi pasti kita tersungkur dengan ujianNya, sebagaimana diriku yang hampir terjerumus ke kancah yang tidak selayaknya seorang muslimah melakukan sebegitu. Allah menyelamatan diriku dari segalanya namun diri ini memohon maaf kepada sahabat-sahabat yang kusayangi kerana diriku masih belum kukuh untuk menegur kalian kerana diriku memerlukan bantuan kalian membentuk diriku. Akumengharapkan agar kita sama-sama berusaha memimpin tangan menuju syurga Ilahi. Sesungguhnya ingin sekali diri ini meluahkan rasa cinta yang membuak-buak pada kalian dan membawa kalian berhalaqah sampai syurga. Buat diriku dan remaja di luar sana, kuyakin kadangkala kalian mengatakan bahawa cinta manusia itu indah namun hakikatnya cinta kepada Allah lebih indah. Dialah pencipta cinta,mungkin kita banyak membazirkan air mata dengan cinta nafsu manusia, cinta Allah tidak pernah menyiksa hambaNya malahan bertambah-tambah nikmatNya. Walaupun kita alpa untuk mengingatiNya namun Dia tidak pernah melupakan hambaNya. Diriku terfikir,andai Allah lupa pada hambaNya, bagaimana untuk kita hidup di dunia ini?. Andai Allah tidak mengurniakan oksigen untuk kita bernafas, sudah tentu kita lemas dan tersiksa dan seandainya kita melupakan Allah,siapa pula yang sebenarnya rugi. Jawapannya sudah tentulah kita hambanya. Hamba yang selayaknya bertindak sebagai seorang hamba dan bukannnya berlagak dengan Tuhannya! Kumohon pada diriku sendiri,bermuhasabahlah dengan cinta yang ada dalam hidup anda,adakah layak cinta itu diletakkan pada aras yang paling tinggi seandainya cinta itu bukan kepada penciptaNya??.

Thursday, January 27, 2011

Kehidupan yang mendekatkan


Konsep satu Malaysia?? Emm,mungkin satu asas untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Namun kali ini,tintaku bukan untuk menerangkan apa itu konsep satu Malaysia,namun bagaimana kita bergaul dengan rakan yang bukan seagama dengan kita. Mungkin kadang-kadang ada yang berasa jijik untuk bergaul dengan mereka tapi bagi diriku sebenarnya itulah titik untuk kita berdakwah. Bukan untuk memaksa mereka bertukar agama tapi hanya menunjukkan identiti sebenar umat Islam yang Islam itu tidak liberal dan bukan TERRORISM!! Alhamdulillah,selama aku rapat dengan seorang gadis India,aku semakin yakin bahawa agama Islam itu agama yang syumul andai kita mengamalkan ajarannya. Kata-kata pujian daripadanya menyebabkan aku berasa lega. ‘Ain,sebenarnya gadis yang bertudung labuh ni baikla,saya ada seorang kawan yang bertudung labuh dan kuat pegangan agamanya pada Islam namun dia melayan saya seperti seorang adik.’ Terima kasih kuucapkan buat wanita muslimah yang dimaksudkan oleh kawan saya tadi,akhlaknya sebenarnya satu dakwah yang menjadikan nama wanita muslimah terbela dan bukannya seperti kenyataan-kenyataan yang tidak enak didengar. Kaulayak menjadi wardatul shauqah wahai saudaraku. Mungkin kadang-kadang kita terasing apabila tidak memahami apa yang dipertuturkan namun itulah masanya untuk kita berzikir,kita tidak berseorangan dan tidak tersisih kerana Allah ada disisi. Sekali kita dekatkan diri dengan Allah,beribu-ribu kali lagi Dia dekat dengan kita. Dalam buku teks Tingkatan Dua (kalau tak silap) ada menyatakan objektif sebenar supaya umat Islam menjaga pergaulan dengan bukan Islam.

  1. Dapat menarik minat mereka mempelajari Islam.
  2. Supaya dakwah Islam dapat berkembang luas dan diterima oleh mereka.
  3. Supaya mereka tidak memusuhi Islam.
  4. Masyarakat akan hidup dalam aman sentosa.

Akibat apabila muslim tidak menjaga adab pergaulan dengan bukan muslim:

  1. Orang bukan Islam bersikap prajudis atau buruk sangka terhadap umat Islam.
  2. Dakwah Islam tidak berkembang luas.
  3. Orang bukan Islam akan memusuhi umat Islam.
  4. Perpaduan tidak wujud dan masyarakat akan berpecah belah.
  5. Negara tidak aman, kemajuan tidak dapat dibangunkan dan rakyat akan mundur.

Walaubagaimanapun,kita harus ingat ada batas yang menjarakkan. Ingatan buat diriku sendiri,dan rakan-rakan janganlah terpesong daripada landasan agama. Berpeganglah pada surah Al-Kafirun bahawa apa sahaja yang terjadi kita tetap berpegang dengan agama Allah. INI JANJI KITA,SELURUH UMAT ISLAM!!

[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir!
[2]
“Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
[3]
“Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
[4]
“Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
[5]
“Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
[6]
“Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”.

Tags: Al-Kafirun, Mekah

Friday, January 21, 2011

Warkah Jihad untuk yang bercinta..



Assalamualaikum,

Buat insan yang kupendamkan rasa cinta buat dirimu, maafkan diri ini kerana meminta perpisahan darimu. Akhirnya cinta yang selama ini kita pertahankan roboh di persimpangan jalan. Bukannya diri ini sombong ataupun megah sehinggakan membuang cintamu namun diri ini merasakan bahawa berdosanya kita kepada yang Maha Esa kerana menghalalkan apa yang telah diharamkaNya. Sesungguhnya Allah maha Berkuasa,dan mustahil untuk kita melawannya. Sesungguhnya perpisahan ini untuk diriku melakukan persiapan sepenuhnya untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan bukannya menitipkan cinta sebelum tiba masanya kerana diri ini betul-betul takut perkahwinan yang dibina tanpa keredhaaNya bakal runtuh kerana perkahwinan tanpa redhaNya tidak akan bahagia. Impianku ingin hidup bersamamu membina mahligai kasih dan mendidik anak-anak yang bakal membawa Islam ke puncak. Andai kita bercinta sebelum tiba masanya sudah tentu Allah tidak ragu-ragu membalas dosa-dosa nafsu yang dilakukan,dan diriku tidak mahu rebah tersungkur mengenang kekalahan dan syaitan berpesta meraikannya. Sabarlah menunggu saat itu. Andainya surat ini sampai ke tanganmu kemungkinan diri ini sudah melayari bahtera ke dunia lain. Buatmu bakal suamiku, cinta itu memang penuh kenikmatan namun apa yang Allah telah tunjukkan ialah cinta di alam perkahwinan bukannya cinta nafsu seorang lelaki kepada perempuan yang bukan mahramnya. Cinta itu penuh kemuliaan sekiranya dibajai dengan rasa taqwa dan menyerahkan segala-galanya kepada Allah. Aku yakin Allah akan menjaga dirimu. Bukan senang untuk berjihad sebegini setelah hampir lima tahun menyelami lautan cinta. Hakikat sebenar kita berdua perlu kembali ke pantai kerana lautan itu penuh dengan racun-racun cinta yang dikotori oleh syaitan durjana. Sebelum menyelam kembali ke dasar tersebut, persediaan rapi perlu dibuat. Belajarlah berenang dengan pelampung halawatul iman supaya kita akan sama-sama selamat ketika berenang dan dengan bantuan Allah, pasti kita akan berjaya ke seberang sana sebagai pasangan kekasih yang halal. Diriku akan kembali padamu,andai itu ketentuanNya. Gantikanlah rasa rindu kepadaku dengan rasa rindu bertemu dengan Allah. Berdoalah agar Allah mengampunkan dosa-dosa kita dan yakinlah pada Allah. Namun andai cinta itu bukan milik kita berdua,percayalah Allah telah menetapkan wanita yang lain yang mampu membahagiakan dirimu dan sama-sama berjuang merentasi lambungan ombak di lautan.

Yang Iklas,

Bakal Isterimu (andai itu ketentuaNYA)..

Aku Selalu Berkata Baik

Aku Selalu Berkata Baik

About Me

My photo
Ya Allah,diri ini mencintai agamamu,kuatkan imanku,pertahankan agamaku supaya setiap perjalanan diri ini mengingati syariatMu.

Followers

Ukhwahfillah

Mawar Berduri