Monday, May 31, 2010

Bingkisan Hati


Bingkisan Hati Buat Dirimu yang Sering Lupa.

Duhai Hati,
Kadang2 dirimu sering lupa padaNya. Alpa kerana dunia yang fana. Adam,kadang-kadang seringkali terpancul kata-kata nista dan juga pujukan. Namun ada jua yang kecewa melihat Hawa seringkali lupa pada hakikat dunia. Namun diri ini seringkali tertanya-tanya,Adam mampukah dikau membawa hawa ke jalan yang benar sedangkan kini Hawa sukar mencari Adam yang mampu membawa sinar,menyuluh jalan menujuNya.

Adam,
Kutahu dirimu gusar melihat Hawa,
Berdoalah agar Hawamu dilindungiNya.

Adam,
Hawamu percaya bahawa janji Allah itu benar,
Lelaki yang baik diciptakan untuk perempuan yang baik
dan begitulah sebaliknya.

Adam,
Sekiranya dirimu memiliki Hawamu,
Jagalah dirinya,
Pimpinlah akhlaknya agar terjaga,
Sesungguhnya akalmu 9 dan nafsumu 1,
Kerana itulah tergalasnya tanggungjawab di pundakmu sebagai suami.

Petikan ukilan dari insan yang bernama "Adam";
mohamedazmi84 on Sun Feb 10, 2008 10:39 pm

Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.
Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.
Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah, kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah. Didiklah mereka dengan panduan darinya.

Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar. Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita. Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman... Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak. Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya... Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab... Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan.. Ia bukan diskriminasi Allah... sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah... Wanita yang lupa hakikat kejadiannya... Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan... Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus... Bahkan akan semakin membengkok...

Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya... Bila wanita menjadi derhaka... pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara.... Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata... Tapi binalah kepimpinan... Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya... Jinakkan diri kepada allah... Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu... Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra' Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah.



Seuntai Kasih.

Hasil karyaku,sajak dibawah merupakan permulaan idea saya dalam menghasilkan sebuah karya yang berjudul seuntai Kasih ,InsyaAllah,andainya saya berkesempatan menyiapkan novel seuntai kasih tersebut,saya akan cuba untuk postkan dalam blog secara berepisod..

Kadang-kadang hatiku berbisik ingin menjauhinya,

Namun semakin kuusir,

Semakin ia hadir di hatiku,

Adakah cinta itu milikku,

Memiliki cinta yang belum pasti,

Mungkinkah punya penghujung yang mengembirakan,

Mengapai awan yang berarak,

Mencipta pelangi di kala gerimis,

Cinta hakiki yang ingin ku miliki,

Moga dikau terus menjadi milikku,

Semoga harapan menjadi kenyataan,

Bukan bagai impian sang puteri yang belum pasti nyata,

Oh Tuhan andai cinta itu bukan milikku,

Kupinta alihkan cintaku padaMu,

Disaat aku menagih cinta,

Tautkan cintaku itu padaMu Rabbi..

“ Kadang-kadang manusia mengharap cinta itu milik mereka,namun hakikat sebenar cinta itu milik Sang Pencipta. Mohonlah pada Yang Maha Berkuasa kerana Dialah pencipta cinta. Betapa sukarnya menjaga syariatMu kala cinta manusia mengetuk pintu hatiku.”

Tazkirah

BAcaLah SaHabAtKu...


Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.


Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.


Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.


Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.


Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.


Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya
.
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.
Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.
Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah....

Tikus yg sedang mengigit tali........



Kalau semua nak tahu ...
si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor
buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..

1 minit untuk mengingati Allah


Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
*SUBHANA'LLAH
*ALHAMDULI'LLAH
*LA I LAHA ILLA'LLAH
*ALLAHU AKBAR
*ASTAGHFIRU' LLAH
*LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH
*ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD *WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN

Dan hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan

Mawarku..


Mawarku...

Hatiku resah,

Melihat sekuntum mawar hilang serinya,

Layunya dipetik tangan2 nakal,

Dikasari dengan kejam,

Adakah layaknya layanan seperti itu kepadamu.

Namun,adakah itu salah tangan2 yang memetikmu,

Atau dirimu terlalu mekar indah ditaman,

Sehingga membangkitkan nafsu yang melihat.

Mawarku,

Tintaku tiada hentinya di sini,

Kauterlalu cantik,

Sehingga Allah menurunkan wahyu kepadamu,

An Nisa’ menjadi saksi peraturan kepadamu,

Bahawa dirimu berhak dilindungi lelaki soleh.

Mawarku,

Usahkau pamerkan perhiasaanmu,

Usahkau megahkan kecantikkanmu,

Kerana dirimu sememangnya perhiasaan dunia,

Setiap inci tubuhmu bakal menjadi santapan durjana,

Sekiranyakau biarkan kecantikkan dirimu terdedah.

Mawarku,

Biarlahkau umpama mutiara terlindung,

Hanya dimiliki oleh insan yang ditakdirkan olehNya,

Allah itu adil dan saksama,

Walaupunkau insan lemah,

Namun imanmu jangan dibiarkan lemah.

Mawarku,

Jangan biarkan kelopakmu jatuh,

Lindungilah dirimu dengan shauqahmu,

Innallah ha ma ana..

Saturday, May 29, 2010

Abg...

Alhamdulillah,


Akhirnya,dirimu bakal menjadi pemimpin.
Terima kasih atas segalanya..Perkahwinan yang bakal berlangsung,menggamit seribu rasa,sedih dan juga gembira. Sedih kerana dirimu miliknya,gembira kerana kehadirannya.

Doaku padamu;

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِيْ خَيْرٍ

“Semoga Allah memberi berkah kepadamu dan atasmu serta mengum-pulkan kamu berdua (pengantin laki-laki dan perempuan) dalam kebaikan.”
(HR. Penyusun-penyusun kitab Sunan, kecuali An-Nasai dan lihat Shahih At-Tirmidzi 1/316)


Aku Selalu Berkata Baik

Aku Selalu Berkata Baik

About Me

My photo
Ya Allah,diri ini mencintai agamamu,kuatkan imanku,pertahankan agamaku supaya setiap perjalanan diri ini mengingati syariatMu.

Followers

Ukhwahfillah

Mawar Berduri