Friday, October 15, 2010

Kematian Bakal menjemput kita


Ya Allah, ampunilah aku.. Aku sedar kematian akhirnya bakal menjemput. perjalanan di dunia hanya pinjaman Allah semata-mata. Terlalu banyak perkara yang kadang-kadang diri sentiasa melakukan dosa kepadaNya,padahal terlalu banyak pertolongan yang telah dikurniakan, terlalu sedikit rasa bersyukur atas pertolonganNya. Al-fatihah kepada rakan-rakan yang terlebih dahulu menemuiNya. Diri ini akan menyusul jua dan kita semua akan ke sana. Kegembiraan di dunia yang fana melekakan bahawa dunia hanyalah fatamorgana. Kadangkala sehingga kita terlupa untuk mempersiap diri dengan bekalan. Sahabat,bangunkanlah diriku disaatku alpa, kejutkanlah diriku disaatku terbuai dengan arus kehidupan dunia. Banyak sangat angan-angan yang kupasang untuk dunia masa depanku, namun ada masakah untuk semua itu?? Dan diriku terpana apabila pengumuman pukul 12.30 pagi bahawa seniorku telah dijemput kembali ke rahmatullah. Diriku terfikir sejenak, adakah aku terlalu leka menghitung hari dan merancang masa depan tanpa merancang untuk ke sana??. Aku sedar, kematian tak mengenal usia. Kematian bakal menjengah walaupun seusia bayi yang masih kecil. Diriku terfikir, bahawa kadang-kadang terlalu leka memasang angan-angan,nak jadi ini nak jadi itu namun bila masanya kita terfikir, nak masuk syurga,nak jumpa Allah. Lekanya diriku dengan dunia. Andai kematian itu menjemputku, sempatkah diriku memohon maaf kepada insan yang menyimpan rasa dendam dan amarah padaku??,dan bagaimana cara yang Allah tentukan untuk diriku bertemunya??. Ya Allah, matikanlah aku dalah husnul khatimah walaupun diriku sedar aku tak layak menerima penghormatan yang sebegitu besar kerana hambaMu banyak melakukan dosa....

Dalam satu hadis Rasulullah mengingatkan melalui sabdanya “Perbanyakkanlah mengingati akan sesuatu yang memisahkan ni’mat yaitu mati”. Kenapa Rasulullah menyuruh kita untuk memperbanyak ingat akan mati? Yang pertama, kerana mati adalah kepastian “Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati” (QS. 3 Ali Imran : 185). “Dimanapun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh” (QS. 4 An nisa : 78).

No comments:

Post a Comment

Aku Selalu Berkata Baik

Aku Selalu Berkata Baik

About Me

My photo
Ya Allah,diri ini mencintai agamamu,kuatkan imanku,pertahankan agamaku supaya setiap perjalanan diri ini mengingati syariatMu.

Followers



Ukhwahfillah

Mawar Berduri