Thursday, October 3, 2013

Taman-taman Syurga

Allahuakbar! Indahnya usrah. Alhamdulillah selesai usrah yang pertama dengan adik-adik. Sungguh mereka sangat hebat dan sangat berilmiah. Kata-kata dan pendapat yang diberikan sangat menyentuh hati. Lain benar dengan sikapku yang pertama kali disentuh oleh dunia tarbiyah; lebih banyak mendengar dan berdiam, sukar mulutku untuk mengeluarkan kata. Tapi hebat benar adik-adik tadi. Senoga iman mereka terus mantap dan kukuh. Bukan niatku untuk menghamburkan segunung pujian pada mereka namun aku tertarik dengan kata-kata seorang adik yang menganalogikan kita dengan bidadari syurga; analogi yang sangat indah:
Akak, kita ni ibarat bidadari syurga yang tercampak ke dunia, kemudian kita perlu mencari antara satu sama lain dan ditemukan dalam satu usrah dan seandainya ada yang berlari-lari bersama-sama untuk menuju syurga dan terjatuh, kita perlu sama-sama membantunya untuk bangun semula.
Aku akui, aku bukanlah seorang ustazah yang mampu untuk memberikan ilmu agama kepada adik-adik yang kusayangi hanyalah berkongsi setitik ilmu yang aku peroleh daripada pengalaman hidupku sedikit sebanyak. Perkongsian ilmu yang disampaikan hanyalah meliputi aspek pengalamanku sendiri ditarbiyah. Usia tarbiyah yang lama bukan penentu kematangan diri. Apabila aku mula mentajmik adik-adik, aku mula sedar bahawa masih banyak ilmu yang belum aku gapai, berkesankah tarbiyah itu pada diriku sekiranya aku masih di takuk lama? Sungguh sukarnya mencari cinta Allah. Benarlah cintanya sangat mahal dan tak ternilai patutlah yang bercinta denganNya diuji dengan pelbagai dugaan. Kesakitan menerima ujian itu manis apabila dekat dengan Allah. sedangkan kekasih Allah sendiri diuji apatah lagi kita, hamba yang biasa. Aku perlu membuka lembaran baru, kata Ustaz Khairi, jika nak ubah orang, ubahlah diri sendiri. Banyak sangat kelemahan yang aku perlu ubah. Tenyata kita cuma hambaNya yang sangat-sangat lemah usah mengeluh wahai diri kerana ternyata 'Aku ada Dia!' 

No comments:

Post a Comment

Aku Selalu Berkata Baik

Aku Selalu Berkata Baik

About Me

My photo
Ya Allah,diri ini mencintai agamamu,kuatkan imanku,pertahankan agamaku supaya setiap perjalanan diri ini mengingati syariatMu.

Followers



Ukhwahfillah

Mawar Berduri